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der etwas fahrig und desinteressiert wirkende moderator lässt 12 minuten über polyphonie reden, aber keine einzige sekunde über multitimbralität, dem wohl wichtigsten thema überhaupt, wenn man mit den teilen im studio arbeiten will. non eric hätte zwingend die frage stellen müssen: warum ist das komplett digitale system-8 nicht 16-fach multitimbral wie der komplett digitale integra-7, der dasselbe kostet? nicht mal auf naheliegende fragen kam der moderator. warum gab er nicht einen überblick? der kingkorg ist 2-fach multitimbal, der jupiter-50 3-fach und der jupiter-80 4-fach (bei unfassbarer 256-facher polyphonie). das alles erfahren wir nicht. hach, was würde ich dafür geben, den journalisten benjamin weiß an non erics stelle zu sehen. weiß´ musiktechnik-kolummen bei de:bug waren – neben kirns cdm – das beste, was es im netz gab.
ah, hier kann man auch kommentieren, schön.
ja, stimme jochen zu.
maue sendung.
quaeschning sagt, er wundere sich, warum rolands jd-xa bei den leuten nicht ankommt. das teil sei doch so gut.
ich hab vor lachen die milch verschüttet.
hier mal zu den fakten:
die jd-xa user group bei facebook hat eine petition online gestellt, weil das teil so sche*ße ist
https://www.ipetitions.com/petition/one-last-roland-jd-xa-firmware-update
und die leutz beim roland clan hauen das teil ebenfalls in die pfanne…
ANALOG SECTION
Problem:
Presently the Analog synthesizer section operates in one of two mode . It is either 4 x individually-programmable monophonic synthesizers, or a single, 4-voice „polystack“ where all 4 voices use the same patch/program. Part of the amazing sound quality of early analog synthesizers (like the Oberheim 4-voice) was because they functioned as 4-mono synths, with different settings each, able to be played polyphonically. Having slightly different LFO rates, filter cutoffs, portamento rates, IFX settings, etc. (for each voice in a polyphonic „stack“) results in HUGE warm sound quality unmatched by current synthesizers.
PERFORMANCE CONTROL FOR DIGITAL SECTION
Problem:
Presently, the Digital section has a very limited range of realtime performance control options. As an example, AfterTouch can only be used to control Filter CutOff or Amplitude. The Analog section, by contrast, has an extremely flexible and powerful „Matrix Control“ system. The disparity is confusing, as well as crippling the Digital section from using what are typical performance options (like LFO Pitch modulation controlled by Aftertouch).
ENHANCED „CATCH + LATCH MODE“
Problem:
The „Catch + Latch“ mode for the Pitch-Benders is an incredible feature, and as far as I know unique to Roland. For those who have not tried it, this feature causes only the last note played to be affected by Pitch-Bend. The problem is that it is only available to affect Pitch-Bend.
SEQUENCER FUNCTIONALITY
Problem:
Presently the sequencer functions of the JD-XA do not match those of the JD-Xi, the „little brother“ of the JD-XA. Being that the JD-XA is marketed as Roland’s „flagship“ synthesizer, this is a glaring oversight. You are not able to switch from one pattern to another on the fly – what a joke!
http://forums.rolandclan.com/viewtopic.php?f=57&t=52242
als fazit ein schöner kommentar, der das problem auf den punkt bringt:
Roland need to hire some westerners to run the business side ‚cus the Japanese dudes are just torching their own company by concentrating on re-creating old synths as small toys for tiny hands. I wonder if they even care about people outside of Japan?!
Mic, du irrst etwas. Bei Gearnews schriebst du:
> Da macht Roland die JD-Serie (JD-Xa / JD-Xi)
> und einen 4-taktigen an sich tollen Sequencer,
> aber das Ding kann nicht transponieren.
Nope, kann es. Das Problem ist, dass das transpose setting nicht mitabgespeichert wird. Aus dem Manual des JD-Xi (v1.5):
Transpose
Shifts the overall pitch of the JD-Xi in semitone steps.
1. Hold down the [Shift] button and press the OCTAVE
[Down] [Up] buttons.
D1:Ah Super Saw
MEMO
You can also specify the setting by holding down the [Shift]
button and playing a key. In this case, middle C4 is a value
of 0.
The transpose setting will not be saved. It will return to 0 if you
turn off the power.
overall pitch des gesamten JD bedeutet nicht einer der parts. es geht um spielbaren transpose zB in Boutique und JD Serie sowie System 8.
Das darf nicht für das ganze Gerät sondern muss für den Sound gelten den man gerade sequenziert.